söndag 10 januari 2010

Seattle

Oh my!

Vilken underbar dag.
Jag kommer inte kunna blogga om den.

Idag åkte vi internationella studenter till Seattle.
Väder: Blå himmel, några vita moln, sol
Temperatur: Uppskattningsvis mellan 7 och 10 grader Celcius

Äntligen så skulle vi få se "någonting". En av USAs storstäder.
För Auburn och Federal Way är ju ingenting, bara små "hålor" enligt amerikanerna.
Vi åkte en stor buss, utan säkerhetsbälten!
Tokigt. (Andrea och Warren tyckte jag var jättekonstig som ville ha säkerhetsbälte i en buss. Varför skulle man ha det? Men hallå! Det är ju lika farligt att åka buss som bil :)

Första stoppet var "Alki Beach"
En vacker strandpromenad, med utsikt ut mot Stilla Havet.
På andra sidan viken såg man Citysilluetten.
Citysiluetten av Seattle.

Frisk havsluft. Solsken.

Vi lämnade Alki Beach runt tolv och bussen körde mot Downtown Seattle.
Jag, Andrea och Warren följde med Hay-In, en av de lite mer rutinerade studenterna, de som har varit här ett tag :) Gänget från Sydkorea följde också med henne, så vi var några stycken till en början.
Vi gick till Cheescake Factory för att äta lunch.
Underbart gott, trevligt sällskap. (Hör ni hur överväldigad jag är av den här dagen ;)

Vi skiljdes åt, och jag Andrea och Warren strosade runt på Pine Street, 1st Avenue, 2nd Avenue, 3rd Avenue, 4th Avenue, 5th Avenue och Pike Street.
Alltså nu har jag kommit på hur smidigt det är med nummer på gatorna (till en början gillade jag det inte, det låter ju så tråkigt!) Men det är så lätt att peka ut riktningen då, i alla fall åt ena hållet.
och med mitt lokalsinne är det ju bara positivt.
Besök i butiker, men inte så mycket shopping :)
och tillsist ett besök på Starbucks, ett måste. (Parentes: Det finns Starbucks överallt) Och det är ett måste att gilla kaffet också :) Men de levde upp till rycktet, kaffet var mmmGott.
När vi mötte upp de andra vid bussen frågade vi vad andra hade köpt och sett och gjort :) Ett glatt gäng av turister satte sig på bussen igen för att åka till Space Needle. (Parentes: Jag älskar att vara turist. Att ta kort på allt och ingenting)

Oh My!
Det kan inte beskrivas. Vi åkte upp i tornet, som är 184 meter högt, vid halv fem tiden, . Då var det fortfarande ljust. Och under tiden vi var däruppe gick solen ner "i" Stilla Havet (dock bakom små moln, men oh så vackert ändå) och dagen förvandlades till kväll.
Seattles lampor tändes.

"Jag gillar utsikt över städer,
och citysiluetter,
gillar berg och dal och ängar,
samt jättelånga nätter"
Guldgossen, Gillar gillar inte

4 kommentarer:

SaraJ sa...

wow vad vackert det är:D:D:D ta massa bilder:P minne för livet verkligen:)

elka sa...

15th ave?

Belle sa...

No, I did'nt have the time... But next time! ;)

elka sa...

Good next time then ;)