onsdag 6 januari 2010

By waters clear and flowing

"I love your accent!"
det har jag fått höra minst 2 gånger under de här första skoldagarna.
Amerikaner älskar accenter, enligt Sandy.
Ja, jag är från Sverige, så jag har väl en blandning av Svenska och Brittisk Engelska... brukar jag svara.
De är snälla, amerikanerna

"Jag gillar dina glasögon, de är söta."
"Wow, jag gillar din scarf, den var fin."

två exempel på vad två tjejer öppnade samtalet med.
Inte, det regnar idag, eller, jag heter det och det, vad heter du?
Utan en komplimang.


Så, bara att suga i sig och lägga i komplimanger-att-minnas-lådan ;)

På tal om regn, idag, när jag hälsade på Laura innan kören skulle starta så sa hon (ungefär så här, men på engelska såklart ;)
Laura: - Jag älskar regnet, så jag är glad idag.

Isabelle: - Va?! Gillar du regnet? Du är den första personen som jag träffar som gillar regn!
- Ja jag tycker om det, jag gillar inte solen så mycket.
Varpå tjejen på min högra sida instämmer med Laura och säger att regn inte är så dåligt, det är fint.
Ja, de är från Washington.

Men det är sant. Både jag och Andrea har konstaterat det.
I Sverige (resp Tyskland) när det regnade blev vi på dåligt humör. Men här är det bara som det är. och jag tror fortfarande det är ljuset som är skillnaden. Himlen är vit, inte grå.
Dessutom så blir jag inte lika torr om händer, läppar och kinder.
Positivt! :) Så handcremen var egentligen helt onödigt att ta med.
jag borde bo här. i fukten.

Filosofin var intressant, jag gillar vår lärare, Ty. Det gäller att hitta sin studieteknik, och jag tror att jag har hittat min. Eller i alla fall, en början på studietekniken som jag måste ha här.

Men fortfarande, dans eller inte.
Nu ska jag läsa filosofi och dricka te, senare ska jag gå till "Body Toning".

2 kommentarer:

Alexandra sa...

låter som en underbar rapport!
Vi borde också börja samtal med komplimanger!

Det känns som det blir lättare att prata eftersom omedvetet söker vi efter bekräftelser.

Jag tror fortfarande du kommer gillar dans och filosofin ;)

och fundering, har du hunnit göra en komplimangsburk? Gör det annars! Det är bra för sitt ego :)
Nu kommer du ju kunna fylla på med många lappar :D

kramen

Belle sa...

Ja, det öppnar ju upp på ett positivt sätt :)

Jag tror också jag skulle gilla dansen :)
men jag vet inte om jag hinner, det är jättesvårt att veta hur mycket plugg det kommer vara. (Troligen kommer det vara väldigt mycket! och då är frågan, är det värt att jag dansar fyra timmar i veckan? :)
Du förstår säkert min beslutsångest... ;P

Filosofin verkar knäpp, men kul! Vi pratar typ om argument, om vad som gör ett argument starkt... ?

Nej jag har inte gjort en komplimangsburk, det borde jag göra :) Ska leta på nåt att lägga lapparna i ;)

KRamkram!!