torsdag 28 januari 2010

Sverige, världens modernaste land

Hej

Igår tittade vi på en film på engelska lektionen. Den handlade om andra kulturers syn på gender; kvinnligt/manligt. Filmen var från 1993.
Dessa var några av de länder som var representerade; Sverige, England, Indien, Kina, Israel, Mexico.

(Jag tycker att det är ganska konstigt att vår lärare visar en film om gender som är 17 år gammal. Jag menar, det har ju ändrats en del. Men det var en parentes.)

Det jag ville säga är att modet ändras. Ojoj, vad hon såg ut, den där svenska tjejen, vad modet har ändrats.
Det var nästan så att jag skämdes. Nejdå, det var ju ändå 17 år sedan.

"70-tals Parteyt"
3 juni 2009
Peace

Jag kände för att börja inlägget med ett "Hej".

Men Sverige har kommit längre än USA när det gäller mycket. Jämställdhet till exempel. Sverige, världens modernaste land?
Och här talar studenterna om "spanking" som små. ? Vaa? Tänker jag då. Spanking? Aga? Oj.

(Och tydligen är inte USA en demokrati, utan en republik, men vad är det för skillnad. Jag vet att monarki är när landet har ett kungahus, och republik är när landet har en president. Men på grund av att ett land är en republik behöver det väl inte utesluta att det är en demokrati. Det här behöver efterforskas i...)

I tisdags gjorde jag en uppgift på tavlan på filosofilektionen.
(Jag kan det här, tänkte jag, och jag klarar av att stå inför klassen. Och mycket riktigt, det gick super)
- How do you say "good" in swedish? frågade min lärare mig, när jag var klar.
- Bra, svarade jag
- Brra?!?
- yes, bra.. (?)
jag förstod inte hans reaktion först. För jag glömmer alltid bort den engelska meningen i ordet "Bra". haha.

Inga kommentarer: