torsdag 24 december 2009

Nu tändas tusen juleljus

Julafton

Vi har inte firat jul här hemma på fyra år, och därför har vi inte kunnat vara med i Korskyrkan under julen. Men idag skulle jag äntligen få gå på en "jul-grej" i min egen kyrka. Trodde jag.
Mamma var redan i kyrkan (jag hade skjutsat henne tidigare på morgonen) och Pappa rondade på jobbet, vilket betyder att jag är chaufför. Klockan är tio i tio när jag, Jonte och Julia sätter oss i bilen, men . . . Då vill inte bilen starta. Nycklen ville inte vridas om. (Det var tydligen fel på batteriet, så den hämtades av en bärgningsbil senare på kvällen och är nu på någon verkstad...) Jag försökte med all min kraft att vrida om nyckeln, det kändes som om jag skulle bryta av den vid vissa försök, men nej, den vreds bara fram till "ettan".

Hade det varit en vanlig söndag, hm, då skulle jag nog ha blivit sur och sagt;
"Nej, då stannar jag hemma! Jag åker inte!"
Men det är ju trots allt jul, så jag tänkte ett steg längre och sa lättsint till mina syskon,
- Ja, då får vi väl gå då. Julia kom, så går vi in och sätter på oss lite mer kläder, och Jonathan du måste ha vantar...
Efter flera vändor in i huset, Julia glömde vanten, jag glömde nyckeln, Jonte glömde .... ja :) så började vi gå.
Men det var väl fint det också, med snö, och spring (vem kommer först till brevlådan?!) och sång, och tjafs.
Vi hann i alla fall vara med en liten stund innan det var slut, vi hann lyssna till StillaNatt (? eller var det O Helga Natt?) och se alla barn tända ljus på scenen under "Nu tändas tusen juleljus".
Det är underbart att komma till kyrkan, det finns så många goa personer, alltifrån lilla E (5 år) till t.ex. Bosse (pensionär)

- Ja, men stanna inte för länge därborta, vi längtar tills du kommer tillbaka hit till kyrkan i vår.
- Det gör jag med! Jag längtar redan tills jag får åka hem... :)

... nu börjar jag nog förstå lite smått. fredag, lördag .
dags att starta paniken? fast det är väldigt spännande ska ni veta :)

Bortsett från att jag missade nästan hela mötet i kyrkan så har julafton varit superbra. God Jullunch i finrummet, pulka med Julia, KalleAnka, julklappsutdelning, rim, lyssna till det här;
"Låt oss vråla
till Carola,
nej välj bättre titels (uttalas tiiiitels)
kanske en . . . "
Visst var det det bästa rim ni hört? Eller inte :)

Jag och Jonathan började skratta så fort Svensson, Svenssons sattes på.

Men glöm inte Julkalenderns upplösning!
Vega lyckas att flyga(!) och kan då ta sig ut ur masiknrummet(?) som Gjerta har stängt in dem i. Tillsammans med de pensionerade superhjältarna hindrar de Gjerta att flyga bort. Men Julstjärna är fortfarande i onda händer och Nova använder sin superkraft och drar till sig den röda bollen från Gjerta.
Lilla Nova och Vega får sina mantlar och blir superhjältarna SuperNova och MegaVega.

Jag ska också bli superhjälte en dag.
God fortsättning :)

Inga kommentarer: