torsdag 31 december 2009

Kurserna

Onsdag

9.00 satt alla internationella studenter i "datasalen" för att registrera sig för kurser.
Än en gång, jag är glad att jag inte är här för att "Transfer" till Universitet. Krångel, krångel, krångel!
Det är som att sätta ihop sitt egna gymnasieprogram. Om du t.ex. vill ta en Business Degree, så måste du läsa Business som Major här på College för att komma in/transfer till Universitet, där du sedan läser i två år. Men för att komma in på universitet så måste du ha läst vissa kurser. Eller inte bara en, två eller tre som det är i Sverige, utan du måste ha läst en "Major" där maasssa kuser ingår (6-24 mån på College)
Så det är som i Sverige, du måste ha vissa förkunskaper, så du måste veta vad du är intresserad av (sam, natur, ekonomi m.m.) Men, det är ditt ansvar att du läser kurserna, du sätter ihop ditt eget gymnasieprogram.
Utöver kurserna som du måste ha läst, så tas du in på betyg, men Volonteer räknas också. Så om du spelar i fotbollslaget, jobbar på Campus, sjunger i kör, eller ja, vad som helst så tar Universitetet hänsyn till det och du har lättare att komma in.

Andrea sitter i soffan i vardagsrummet just nu och försöker få ihop kurserna, hon har många, många fler kriterier på kurserna än vad jag har. Jag vill hitta en kurs med ett visst antal Credits, och som passar i schemat, och tillsist, eller kanske först, något jag tycker är kul. Men hon måste även hitta en kurs som ingår i hennes Major. (Som förövrigt heter Art, men har ingenting med bild att göra, vilket jag tycker är väldigt konstigt)

Men jag började med att leta efter PE-klasser, och hittade Volleyboll (ojdå, vad har jag gett mig in på, haha, men jag tycker ju det är kul så varför inte, och jag är lite bra i alla fall) sedan valde jag "Body Toning". Vid den här tidpunkten, när jag "satt på" 15 credits så valde jag bort franskan.
Jag står även på väntlistan på Archery, (bågskytte)
Utan Archery så har jag 15 credits, men du betalar samma pris för 18 credits som för 15 credits, så jag har spenderats senaste timmen till att leta efter en kurs som är på 3 credits, som har plats, som passar i mitt schema, och som är rolig.
Jag hittade en, en historiaklass (som egentligen är för HighSchoolCompletation) den behandlar USAs historia från Andra Världskriget till nutid.
Men då måste jag ta bort mig från väntlistan på Archery. Men vi får se vart det slutar, det kommer väl bli klart först på måndag, om ens då :)


Efter lunch så åkte vi till Walmart och Supermall.
Walmart är ett stort lågprisvaruhus, och där köpte vi städgrejer, städgrejer, och städgrejer, typ :)

sedan gick vi till Supermall (vi = 20 internationella studenter, och 10 st pre-volonteers, som också är internationella, men har pluggat på college minst en quarter) (De gamla studenterna är så snälla mot oss :)
Supermall är som Mariebergs Galleria, ett stort köpcenter.
Uppgiften där, var för mig; att hitta T-mobile och köpa ett simkort. Men vet ni hur dyrt det är eller!!
Sjuuukt dyrt. Det finns ett abonnemang som är 500 fria min, och gratis sms, och det kostar 39.99 $, och då tillkommer 20% i skatt, och en avgift, så summan per månad blir; 52 $
52 $! Vilket byter i svenska kronor, 373,75 kr.
Det kan inte stämma, men det gör det! Helt sjukt.
och vad betalar jag telia? Jo 120 kr, så ungefär17 $
:o

Så ja, alternativ 2 är kontantkort.
Där öppningsavgiften är 1 $ (per dag, inte per samtal) och minutpriset är 10 cent
Sms kostar 10 cent att sända, och 5 cent att ta emot.

Jag köpte inget. Jag kände att jag var tvungen att ta hem lappen som den trevliga säljaren skrev och uppskatta hur mycket jag kommer ringa. Men vem vet det? Ingen, och än så länge har jag ju inte behövt ringa. Men jag känner ju ingen här så.. Jag vet ju inte mina behov om två månader.
Men ett abonnemang för 370 kr per månad. Helt sjukt!



Eftermiddagen och kvällen har spenderats i köket, med en svamp i ena handen och ett starkt rengöringsmedel i andra (efter ett antal sprut så stack det lite i ögonen, och det luktar klor). Men nu kan vi använda köket.
Imorgon är det den sista dagen av år 2009

Just det, vi hade möte idag, vi fyra som bor här och en från CCA. (sätter upp regler för städning m.m) och för att bryta isen så fick vi presentera oss, och vi fick även hämta en personlig sak från vårt rum. Så jag går in på mitt rum och tittar runtomkring,
en sak som betyder något, och som representerar mig.
Datorn ligger på sängen, nallen lika så, det röda mjukis-hjärtat som Julia har gjort ligger på byrån brevid mobilen och böckerna och filmerna.
Först tänkte jag musik, men jag gillar att läsa också (men så mycket läser jag ju inte) och datorn kan jag ju inte ta, hur nördigt är inte det, visst min nalle är ändå min nalle, men nej... Men så fastnar jag vid min bibel.
Den har inte öppnats sen jag kom hit, och jag kan inte säga att jag läser mycket (hm, jag har visst kommit ut ur läsplanen....) men jag valde den ändå, den fick representera tron.

Jag kan skriva;
"Så nu ikväll ska jag ta upp bibeln och läsa lite", men, kommer jag göra det? Risken finns att jag inte gör det. Men okej, jag utmanar mig själv.
Jag kanske inte behöver ta mig igenom gamla testamentet (alltså genom läsplanen), men jag kan väl i alla fall försöka att läsa Nya Testamentet.
Deal.

4 kommentarer:

SaraJ sa...

bågskytte hurru?:P coolt!:D hoppas du får det för då kan vi diskutera det sen:P hihi:) fast jag har lagt av men ändå;P

Alexandra sa...

Shit vad komplicerat cet verkar att välja kurser. Tkr du att vi har ett bättre system i sverige?

Tkr även att det låter dyrt om man får betala för alla sms man får :S
Men du hittar nog nått. Men du behöver ju inte fixa mobilen det första du gör, eller?! :)

Belle sa...

Jag vet inte, jag tror att jag föredrar systemet i Sverige :) Men det kanske är för att jag är van vid det.
I Sverige kan du söka till ett gymnasieprogram och få ett kurspaket. Sen kan du söka ett program på universitetet och få ett kurspaket. Här i USA måste du pussla ihop dina egna kurser (inte bara på college, utan även universitetet (tror jag)) :p
Plus att det kostar, varje termin :p Så heja Sverige ;)
Men det där med att du får extra poäng för volontär-arbete är ju rätt bra :P
det är väl lite som meritpoängen :)

Alexandra sa...

Tror också att det är för att vi är vana med det.

Fördel med deras paket är att man kan läsa exakt det man är intresserad av, hela tiden.
Nackdelen är att det blir ganska mkt eget ansvar, och att det är svårt att ta reda på vad du ska läsa.
Typ som när vi började natur, flera valde ju det programet för att de inte visste vad de ville jobba med...