onsdag 23 december 2009

I wonder as I wander

((( Mamma, läs inte det här innan Julafton!!! )))

Nu är det rimstuga i rummet-som-vätter-mot-norr.
Jag har kommit på ett av fyra rim:

"På andra sidan av vår jord,
kan man nu höra dina ord.
God Jul Pappa, önskar Isabelle"

Vet ni vad det är?
Nej, för det där var ett jättedåligt rim.
Men nog rapporterat från rimstugan, nu resten av dagen.

I rummet-som-vätter-mot-norr har en resväska börjat svämma över, och den andra är halvfull. Den kommer också att svämma över på lördag, när allt äntligen(?) kan packas ner. Stackars lilla nalle, han kommer bli mos.
En av reservplanerna är att adidasskorna får ligga i bagaget, och stövlarna får sitta på fötterna under resan.

Mitt på dagen, ungefär, fick jag fin-fint besök.
Maria och Jenna
En fin liten stund, bara vara, men mina underbara vänner.
Jag fick två, eller nej, flera, varma kramar när de gick.
Ännu ett sånt där, sista-gången-hej-då-och-ha-det-så-bra-träff.
Det roliga är att jag inte alls tänker så. Alltså jag har nog inte riktigt förstått att jag ska iväg till USA, eller vad tror ni? Visst har jag inte? Nej, för i så fall, då skulle jag gömma mig, och streta emot, precis som jag gjorde när vi gick mot Kanonen i somras. Göra motstånd med all min kraft.

På eftermiddagen var jag hjälpreda på drottninggatan.
En av min Pappas jultraditioner är; köpa-julklapparna-i-sista-minuten,
och iår behövde han hjälp med Mammas julklapp.

Äntligen hade jag och Pappa hittat en butik som sålde smycken av märket "Snö". Nu skulle vi bara bestämma oss vilket smycke som skulle läggas i paketet.
Hjälpreda: - Ja, men den här var fin, och den här också... Men vad tycker du då??
Julklappsköpare: - Ja, det var ju bra att vi hittade "Snö"
Hjälpreda (imiterar) - "Ja det var ju bra att vi hittade "Snö" ", men vad tycker du om dem?? Vilken tycker du är bäst, det är ju det jag frågar. "Ja det var ju bra att vi hittade "Snö" ".... Va dum du är..!
Pappa är lite rolig ibland. (Det var säkert bara jag som tyckte det var kul. Men ja, vi skrattade i alla fall. Eller det var mest jag som skrattade, åt honom.)

Men när julklappen hade blivit inslagen skildes vi åt och jag åkte hem till SaraNils. Var jag förvånad att hitta henne vid spisen? hihi, nej.
Hon är mer hemmafru än jag, eller hemmafru, nej, jul-bagare får vi nog säga. Under den korta tiden jag var där gjorde hon saffransskorpor, och på bänken stod burkar med kolor, knäck och kakor. Så jag fick provsmaka, och dricka te, och umgås.
och återigen, hon som ger mig en varm och go hejdå-kram förstår,
men det gör inte jag.


Uppesittarkvällens vinnare blev barnen.
Vi slog våra föräldrar i Tabu. Yes!
Julgodis och familje-sällskaps-spel.

och där slog klockan tolv, och nu mina vänner är det Julafton.

Inga kommentarer: