måndag 22 februari 2010

Lejonkungen

Vet ni hur mycket likheter det finns mellan Lejonkungen och Mose i Bibeln?? Berättelserna är sjukt lika, och det finns mååånga liknande element/händelser i de olika berättelserna.

Det är det som min engelskauppsatts handlar om.

Nu måste jag bara hitta berättelsen om Mose på engelska.. så jag kan citera lite..

- - -

Alltså....
jag läste nyss på Wikipedia om The Lion King.
Citat från Wikipedia;
"The filmmakers have said that the story of The Lion King was inspired by the Joseph and Moses stories from the Bible and William Shakespeare's Hamlet."

Det här hade jag ingen aning om!
Det här kom jag och Sara på genom bollande av idéer över msn. Jag har inte hört det här förut, men vi upptäckte det... Utan att veta att Lejonkungen faktiskt är baserad på historien om Mose....
Sara, visst du det?

haha. Jag som tänkte att min idé till min uppsatts var nytänkande.
Skit också...

Hockey
Sverige - Finland
at Vincent och Warrens place

1 kommentar:

Saranils sa...

ojdå, haha!
nej det visste jag inte.. Kan du inte köra på det i alla fall?