torsdag 11 februari 2010

Aldrig mera fondu, tack

Jag kommer få så snygg rumpa.
Ännu en gång har jag träningsvärk i Gluteus Maximus efter ett Body Toning-pass och idag var baletten jobbig.
Att stå på det stödjande benet och samtidigt göra tendu, degagé, grand battement, det är jobbigt. Statiskt. Man måste spänna båda benen, för knäet får inte böjas.
Och tillsist Arabasque.
Vänster ben sträckt bakåt, uppåt i 90 grader och pointed toe. Eller ja, 90 grader är målet. Det kräver "spänning" och precision ;) och tränar rumpa och lår ganska okej bra.
Så för att kompensera detta så har jag och Andrea ätit pizza idag. En halv pizza som Maria kom förbi med.

- I will not be able to eat fondu anymore. Stupid fondu, ah!
och så gjorde Sandy en jätterolig min.
Ja, balettdagarna börjar bli kämpigare, det är inte bara lätta övningar nu.


jag läser mycket nu. Jag har börjat med boken jag köpte på second-hand. "Som stilla vatten"
Jag fastnade för framsidan. Mellan kören och "konferensen" med vår engelsklärare köpte jag en latte och satte mig i en fåtölj i bibblan och läste. och läste.


Varannan dag. Det är så det är. Med filosofin. När vi lär oss något nytt, då är det superkul. Dagen efter; skittråkigt. För det går ju så sakta! Men vi är olika. Det är bara att inse och ta hänsyn. Jag får väl njuta av att förstå snabbt den här terminen. För i höst lär jag ju vara lost.


I can sleep in this Friday. I don't have Choir :) Awesome!

och jag får ofta frågan om hur svensk mat är. Vad svarar man på det?
Potatis och köttbullar? Vad är traditionell svensk mat?
Vi äter ju lagom av allt. Inte för mycket krydda, inte för lite. Lagom varierat; potatis, pasta, ris, couscous. Fisk, kött, kyckling. Vi har tagit efter från andra kulturer ganska bra, tycker ni inte? Vad är det svenska som äts nu? Jansons Frestelse tre gånger om året? Husmanskost lite då och då? Christmastable?

3 kommentarer:

elka sa...

inte att förglömma den gamla hederliga falukorven! Sen e IKEA bra svensk mat kultur. köttbullar, kokkorv o glass. På tal om mat så kolla in landet brunsås (just ja där har du en till svensk grej brunsås!) på svtplay. de e en serie om matens sverige. svin bra! när vi ändå talar om tv glöm inte på spåret!

Belle sa...

Just det, den kära falukorven. Som behövs i t.ex. korvstroganoff ;) haha. Landet Brunsås ska kollas in. Haha, på spåret.. nejdu jag håller mig till den Amerikanska skiten ;) På Spåret ska jag titta på när jag blir gammal. ;)

elka sa...

haha du har inte fattat det än att på spåret är de nya svarta. alla kollar även folk som e yngre. dom flesta i min ålder kollar :)