måndag 24 november 2008

Ta för vana att

En vana, ett ord, ett substantiv, en del av livsstilen.

Du sätter dig varje dag på samma sida av bussen, oftast på samma säte. Du går över vägen på samma ställe. Du tar dig tid att tänka mellan samma "måsten", du tar samma väg till klassrummet som förra måndagen, använder samma penna osv. osv.

Varje måndag är den andra lik, men ändå inte. På schemat ser det likadant ut, i kalendern ser det nästa lika ut (bortsätt från alla olika GeMu-läxor vi får) men innehållet varierar lite som tur är. Även om jag sätter mig på samma säte i bussen (vanligtvis), går över vägen på samma ställe (vanligtvis) så är det lite som skiljer.

Denna måndag innehöll bussförsening, lite smått seg GeMu-lektion, biologi, kemi osv. Våra måndagsluncher brukar vara väldigt trevliga, då är nämligen "natureliten" kvar, vi har nämligen bara Matte E efter lunch och det är inte alla som läser det. Den här dagens långa lunchrast skulle ha tillbringats framför datorn tillsammans med Madde för att skriva en fysiklabbrapport, men vi satt liite för länge i matsalen och det blev ingen mening med att gå till en dator, "ooh vad synd" tyckte vi. Inte.

(Tycker ordet "natureliten" är lite kul att använda, förlåt mig alla andra naturare i N3a, ni är naturligtvis lika bra som oss. Love u too!)

Så dagens lunchrast innehöll intressanta samtal, djupa och mindre djupa, ögonbryns gymnastik, (ha ha ha säger jag bara, vi var så vackra..) Men det är det här som gör att jag klarar mig igenom vardagen med ett leende på läpparna (trots att jag börjar känna av stressen mer och mer..) När skola, skratt, plugg, vrede och vänskap blandas kan det inte bli mycket bättre.

Nu är det dags att slå upp böckerna, biologiprovet är om två dagar, där tror jag att jag har en ganska bra insikt. Så lite fokus på matten, provet skrivs om en vecka. Men snön är mysig, har dock hört att det kommer några plusgrader på besök i slutet av veckan. Men det kanske är bra eftersom jag även har hört att om

"Anders slaskar - julen braskar
Anders braskar - julen slaskar"

Därmed hoppas vi på en blöt första advent.

Inga kommentarer: