söndag 16 november 2008

Lights will guide you home

Nu har jag pluggat färdigt. Eller inte färdigt, man kan aldrig plugga färdigt. Men just nu är jag, vad säger man, fullproppad med plugg. Jag spyr snart. Jag la ner biologin ungefär tjugo minuter efter att jag kommit hem och börjat läsa. Matten försökte jag med, men jag fastnade direkt, jag började på ett antal tal men har inte kommit fram till någon lösning på ett endaste. Fastnade en stund vid tvn där min syster tittar på föräldrafällan med Lindsay Lohan. Nu tror jag att jag ska städa lite, så att jag gör något nyttigt i alla fall.

Lite reflektioner och tankar så här en söndagskväll.

Jag förstår er inte, hur orkar ni läsa en så här patetiskt blogg. Jag läste igenom några blogginlägg ifrån oktober igår, patetiskt, fånigt, säger jag bara.

Kroppen vänjer sig snabbt att äta mindre, och "avstå" godsaker, lite läskigt. Det går väl ännu snabbare åt andra hållet, men jag tänker bara på personer med ätstörningar, som vi hör allt för ofta om. Det är så lätt att vänja av kroppen med "onödigt" mycket mat bara om man tänker lite extra på vad man stoppar i sig.

Jag har under helgen läst om kroppens funktioner, och när jag läser ett avsnitt om till exempel blodomloppet så spelar min hjärna och minne upp scener ifrån den tecknade serien "Livet". Är det någon som minns den? Den handlade bland annat om de röda blodkropparna som gick runt i kroppen med fickor på ryggen med syre i. När de bar på syre var de rosa, när de bar på koldioxid var de röda. Det var bland annat en som hette Mäster, han visste väldigt mycket, därav namnet Mäster, och berättade om olika funktioner i kroppen. De vita blodkropparna var poliser som öppnade munnen och slukade farliga kroppsfrämmande ämnen. (Genom endocytos, som jag lärt mig senare) Så jag undrar, varför ser man inte mer på tecknad film på natur? :)

Ja, lite städning och lite repetition av gympa-passet innan jag drar till gården för ett träningspass.

Inga kommentarer: