söndag 23 november 2008

Morgontidningen

Nu på morgonen höll Svenska Dagbladet mig sällskap vid frukostbordet, en tjock tidning där det stod mycket intressant.

Arktisk sommaris blir mindre och försvagad. Det är påtagligt nu säger forskaren Walt Meier.
I mitten av 80-talet bestod isen av 70 % gammal, tjock is. I fjol bestod den endast av 23 % gammal, tjock is. Under sommarhalvåret smälter en del av isen, och på hösten fryser det till igen. Men under de senaste åren har den nya isen som frusit under vintern blivit ett "tunt" istäcke över vattnet, inte lika tjockt som det brukar.

Jorden har feber, det kanske är rätt, eller jo, det är nog rätt. Men vi gör inget åt det. Vi är för bekväma, jag är för bekväm.


Sedan läste jag ett intressant reportage om Borneos regnskog. Mattias Klum som är aktuell med ett stort reportage om skövlingen av Borneos regnskog i National Geographic, har varit där flera gånger och tagit mycket häftiga och hemska bilder. Just nu är det så att regnskogen skövlas, ja, det vet vi nog alla innerst inne, och det är hemskt, det tycker vi alla. För tänk på alla små, söta orangutanger, de utrotningshotade grodorna osv, osv. Men det är på grund av vår konsumtion det skövlas. Det ska nämligen beredas plats för oljepalmen, som nyligen blivit den främsta växten i framställningen av olja (inte råolja). Regnskogen ska bli kulturskog, med endast oljepalmer planterade i låga, raka rader.
Ja, tillägnat oss. För oljan finns i shampoo, kosmetika, och nej ni killar kommer inte heller undan, den finns i livsmedel så som choklad, kakor m.m. Trots vår konsumtion tycker vi att det är hemskt att regnskogen skövlas. Men hur ska vi konsumenter hålla koll på vart alla råvaror kommer ifrån, och om de är producerade på ett schysst sätt?

Det stod i reportaget att den första certifierade oljan har kommit till Europa, och det första jag tänkt på när jag läste det var; Alla dessa märkningar och certifierade varor. Jag och Madde har ju arbetat med Rättvisemärkt under denna höst och visst det är jättebra med märkningar och dyl. Men vi blir förvirrade, vi konsumenter. Kanske ska vi gå tillbaka till att köpa svenskt, närproducerat och ja ni vet. Då kanske finanskrisen inte skulle slagit så hårt heller, men å andra sidan, vi lever i en global värld, där handelsgränserna har suddats ut.

En annan sak vi kanske ska betänka, vi kanske ska skippa julhandeln i år. När jag och mamma, på skoj, la fram förslaget till Julia blev hon förtvivlad. Ni skulle sett hennes min. Puss på alla giriga svenskar, och ja, det gäller mig med, mig i synnerhet.

För vem vill ha en BMW när hon blir rik? Men tills dess hoppas jag att den är miljövänlig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

tyvär är ju inte miljöbilarna jätte miljövänliga heller eftersom vid framställningen av etanol produceras mängder av koldioxid......

Belle sa...

så sant så!

Alexandra sa...

Men vi svenskar kanske gör en miljövänligare jul trots allt. Årets julklapp är ju "ge bort en upplevelse". Så det kanske inte blir lika mkt konsumerande. Vi får väl hoppas.

Annars kan man ju ändra på lite enklare och charmigare saker. Varför inte ta tidningspapper och ett garnnystan till sakerna? varför inte gå på stan med en väska så du slipper alla plastpåsar? ;)