tisdag 2 mars 2010

super-amerikanskt-nässpray

"Spray, spray"
"skaka, skaka"
paniiiik!
Nässprayen är slut.
Nasoferm, 30 kr, Apoteket AB. SLut.

- Andrea! I have to go to foodmarket tomorrow. My "nose-spray" is empty! And I have to wait until two o'clock, oh my gush. Im not gonna make it.
- Why don't you go now?
- 'cause it's dark... and late.. it's half past seven..!
- oooh, half past seven. Well, I have to go to foodmarket too
- Goood!! Let's go. Now..!

Paniken infann sig när jag såg att höjden i nässpraysflaskan var endast en millimeter.

Men vi gick till FoodMarket, hörde grodorna kväka och aktade oss for bilarna. På FoodMarket jämförde jag mitt svenska nässpray med de amerikanska. xylometazolinhydroklorid. Jag hittade tre stycken olika, tog den billigaste i handen och läste bruksanvisningen.
Det amerikanska super-nässprayet får bara användas två gånger per dygn, var tioende timme, i max tre dygn.
Tre dygn, oj, det här måste vara ett värsta power-spray. De svenska får man ju i alla fall använda i tio dagar.
För er som inte förstår detta prat kan jag berätta att jag har stor respekt för nässpray. När jag väl har börjat en kur, använder jag sprayet så sällan som möjligt. Jag väntar in i det sista med att använda det. Äh, en timme till klarar jag. Allt för att spara de 2-3 sprayen man "får" per dag.

Dessutom tror jag att "näsan" kommer brännas eller ja, svullna upp,(ja, inte näsan, utan det inuti näsan) efter tio dagar, eller om jag använder fler än 3 doser per dag. Men jag har faktiskt anledning att ha respekt för nässrpay. Van näsblödare-när-jag-är-förkyld som jag är.

okej. Nog om näsan.
Lagade köttfärssås idag. Köttfärsen innehåller så mycket fett! Jag häller av minst 2 dl fett/vatten under tiden den förvanladas från röd till gråbrun. Men jag frös in allt, ja inte fettet, köttfärsåsen. För jag orkade inte koka spagetti.

Sedan efter FoodMarket och inköpet av nässpray och näsdukar (förpackade i en stor kartong, istället för plastförpackningar) gick jag till bibblan.
Efter en halvtimme berättade jag för Vincent och Warren hur sugen jag var på Subway tidigare idag,
-ooh! Subway, lets go now!
-now?
-yes we have one hour
Hem och lämna dator och hämta Andrea, sedan Saftey Ride till Lea Hill och SubWay. Trevligt, gott, och bra måndag.

Inga kommentarer: