söndag 21 mars 2010

I Chicago

I Chicago.

Mahad körde mig till flygplatsen, och jag hade mycket tid på mig innan boardingen. Bland annat så satt jag och väntade på att Seattles Best Coffee skulle öppna. Medans jag läste "The Time Traveler's Wife" och Femte Mosebok.
Inte världens bästa flygtur. Gumpig och fullt med luftgropar plus en medelålders, tjock man som snarkade brevid. Jag tryckte mig så nära fönstret som möjligt och låtsades att jag var intresserad av utsikten hela(!) resan.
Men okej, utsikten var underbar. I alla fall i början. Klippiga bergen i Washington. Vackert.
Men nu har jag flugit västerut, och är nu i "Central time". Alltså, USA. Att det är så stort så de har olika tidzoner.
Nu är frågan; Ska jag välja fönster- eller gångplats till hemresan?

Fönsterplats: Om man sover kan man vända huvudet bort från de andra och på det sättet gömma sig lite. Det är största anledningen till att jag inte sover på flygplan. Jag vill inte somna. Jag tycker det är pinsamt. En annan sak som är positivt; fönstret.
Negativt: om man ska ut, sträcka på benen eller gå på toa, så måste man be de andra resa på sig. Och eftersom jag inte vill besvära de andra (som kanske till och med sover), då ber jag dem inte att resa på sig, utan håller mig hela flygresan. Och hemresan är liiiite längre.


Gångplats: Poitivt: Jag kan resa mig upp, sträcka på benen, gå på toa hur jag vill, när jag vill. Negativt: vart ska man vända huvudet om man vill sova? Mot gången? Mot den andra, nej usch, inte alls kul. Ingenstans kan man sova. Som sagt, jag tvingar mig att vara vaken under en flygresa. och hemresan är (min tid; 17.25 till 2-tiden, därför tror jag att jag kmr vilja sova. Plus att jag kommer fram vid åtta-tiden på morgonen (Sverige-tid) snacka om konstigt.
Ojoj, villket problem. Vad skulle ni välja?

Barnen är så söta. (Ja, för er som inte vet, så besöker jag mina släktingar, och barnen är mina brylligar) Joe, Grace och Nate. 7, 5 och 3 år gamla. De har dragit mig hit och dit i huset och visat mig favoritsånger, tv-spel, vanliga spela osv. Grace gillar 50-tals musik, Joe bygger lego och läser om djur/rymden m.m. och Nate är så himla gullig, så jag har blivit tokkär i honom.

5 kommentarer:

elka sa...

fönstret helt klart! Skönt att sitta o titta ut över världen o allt det vackra. skönt när man ska sova som sagt. när du ska upp o röra på dej. så brukar de alla typ resa sej samtidigt. runt maten o sånt så man kan passa på att resa sej som alla andra. spec eftersom de e direkt så kommer dom flesta med samma dygnsrytm. så man e vaken ungefär samtidigt så man slipper oftast väcka folk. sen får du sluta vara så tråkigt svensk så du inte kan be andra folk om att resa sej. skippa det svenska "ja kanske stör dom o dom blir irriterade" dom har nog valt dom yttre platserna o då får dom ta allt som kommer med den.

Anonym sa...

precis, det funkar att hoppa över personen som sover oxå :) om man kliver på armstödet liksom.. det har jag gjort. För övrigt kom vi precis till hotellet efter en fika på svenskt kafé i Laos, precis vad som behövdes nu faktiskt. Thai Kraam!

Belle sa...

Okej, fönsterplats får det bli. Hoppa över personen, haha, det skulle jag aldrig våga. Är du seriös Andrea, har du gjort det?? :o haha. Mmmm svenskt fika ;) Ha det superbra!! Amerikansk-kram

Anonym sa...

javisst, han hade fått i sig lite för mkt alkohol och det hjälpte inte att jag puttade på honom för att han skulle vakna. Så jag hoppade över honom. hehe

Fridens!

elka sa...

klart man kan o vaknar dom så kan man sga "förlåt ja trodde du hade dött" nu ska ja sova i min svenska säng... libanesisk kram!