måndag 16 mars 2009

från det ena till det andra

Söndagen som var så bra, slutade mindre bra. Jag gick och la mig sent och när jag gått och lagt mig fick jag ont i magen. Jag tror det berodde på stress. Stress över plugg, högskoleprovet m.m.m.m. Efter att ha legat vaken ett tag började jag till och med tänka; varför ska jag ligga här i sängen och inte kunna sova när jag lika gärna kan göra nå't vettigt.
Men nog om det (fast ha det här som bakgrund när ni läser nästa händelse i mitt vardagsliv).
Måndagsmorgon. Trötthet. men en ny vecka ska ändå startas upp, så upp steg jag och efter att ha tittat mig i spegeln hämtade jag min vattenflaska, eftersom jag har hört och tror själv att det hjälper mot en trött känsla och ett trött utseende. Det första jag gjorde när jag kom ner till köket var att fylla på den till hälften. När jag sätter mig vid bordet säger Mamma:
- Du dricker väl inte för mycket vatten? Det är inte bra att bälga i sig för mycket vatten under dagarna.

Det där med hälsa alltså. Det finns så mycket som man borde göra, så mycket som är hälsosamt osv.
Själv har jag, Jenna och Maria nyss redovisat om ätstörningar och hälsosam kost, då läste vi om bl.a. Ortorexi. Ortorektiker är överdrivet hälsosamma, har ett stort kontroll över vad de äter, äter normalt men tränar för att kompensera ätandet, eftersom de tränar mycket dricker de mycket vatten. Det här kan bidra till brist på salter, osv.
Jag säger inte att jag är ortorektiker. nejnej. men jag vill bara nämna det. Det är så mycket negativt som kommer från vår hälsosamma livsstil.

När jag kom till skolan idag gick jag till värmeskåpet i AB-korridoren. Där sa jag god morgon till våra "kycklingar", de har det varmt och skönt där inne i värmeskåpet. Jag hoppas att jag inte skadade det ägget jag värmde handen på efter min cykeltur/busstur/gång till skolan.

Klasskompis:
- Hörde att du fått max på Religionsprovet! Hur klarar du det egentligen?
- Ja, tidiga uppgångar innan jobbet för att plugga två timmar.

Vi pratade om motivation på Hälsopedagogiken idag.
Vad motiverar mig till att plugga så mycket som jag gör? Varför gör jag det överhuvudtaget?
Jag är inte den som vill visa vad jag får på proven, jag viftar inte med Religionsprovet så att alla ser att det står att jag fått max. Men jag vill nog att andra ska tycka att jag är duktig, smart osv.
för det är det jag är duktig på, att plugga.
Jag är inte allmänbildad, jag är inte en naturbegåvning, jag är en pluggis som alltid haft matte som favoritämne och som har lätt för att lära och har motivation till att plugga. Trots 12 år i grundskolan.

Däri ligger min motivation.
Jag undrar om ni läst ända ner hit, i så fall, tack, och ursäkta för mina virriga onödiga tankar.


Förövrigt; idag fick jag en kallelse till Högskoleprovet.
uuusch!!
Ja Lisa, vi kommer suga, som du sa. Menmen, vi får hålla fast vid; "Man ska göra högskoleprovet bara för att liksom"

Imorgon börjar jag halv elva. Jag ska cykla, det står i mitt hälsokontrakt.
Imorgon börjar jag halv elva men jag ska gå upp som vanligt och skriva ett hemprov i Hälsoped.
för ja, det är min grej, att gå upp och plugga på morgonen.

Over and out, Belle.

Inga kommentarer: