onsdag 2 september 2009

Karlstad

Svenskt landskap
En tre timmars lång resa från busshållsplatsen i Adolfsberg till Busstationen i Karlstad.


"Ödehuset"
På ditvägen lyssnade jag inte på någon musik. Däremot läste jag. Boken heter "Ödehuset". Den är intressant! Den handlar om Mack som blir inbjuden till ett Ödehus av Gud. När han kommer dit träffar han Pappa (Gud) som är en afrikansk kvinna i färggranna kläder, Sarayu (Den helige anden), en asiatisk kvinna som "lyser", och Jesus, en man från mellanösten. Boken "förklarar" treenigheten och relationen till Gud.

Gula bussar
Som egentligen inte finns, för "det finns inga gula bussar!" (ett internt skämt inom familjen Sandblom) När jag steg av bussen tog jag reda på i vilken riktning Drottninggatan låg. Det visade sig vara på andra sidan av vänthallen. Och när jag steg ut från stationen stod det på huset mittemot; "Drottninggatan 44".
Vilken tur tänkte jag. Jag ska ju till nummer 40.
Jag lokaliserade Branäs kontor och fortsatte mot centrum. Jag var på jakt efter en fin bänk där jag kunde sätta mig ett tag.
(Just det, det har jag inte sagt. Jag fick inte en endaste regndroppe på mig idag. "Soola skiner alltid i Kaarlstá" Så paraplyet var en onödig vikt i väskan. Men, bättre att vara på den säkra sidan)




Klarälven

Jag hittade en fin bänk. Med vacker utsikt. Jag tycker vissa hus i Sveriges städer är så vackra! Kullerstensgatan på den övre bilden är också väldigt vacker.
Sedan gick jag på intervjun. Det gick ganska bra.

Drottninggatan
Jag var klar sju minuter över två och jag skulle ta kvart-över-fem-bussen mot Kristinehamn. Så timmarna tills jag satt på bussen igen fördrev jag genom att gå i affärer. Det var länge sedan jag gick på stan. Så det var väldigt kul. Att gå i nya butiker är alltid spännande. Karlstad hade ett bra utbud.
(Vad "shopaholic" jag låter... Men det var ju det jag gjorde :)

Caffe Mocca
Sista halvtimmen innan det var dags att bege sig till stationen satt jag på ett café. Läste lite ur boken. Men mest tjuvlyssnade jag på mina bordsgrannar (som pratade om olika förlossningar. (haha!)) och tittade ut på folket på en av drottninggatans tvärgator.

Ett stopp i Kristinehamn i två timmar.
Mycket uppskattat.

Skymning

Så gick ännu en dag.

Inga kommentarer: