torsdag 19 februari 2009

Husligt

Det är tyst här hemma.
Mest tyst är det när dörren stängs om de som lämnar. När man är ensam kvar. Då är det som tystast.
Var är då alla?
Jonathan är på Chililäger, Pappa jobbar, och Mamma och Julia åkte till Heby imorse.
och jag hade bara inte lust att följa med. eller jag tror att jag inte orkade packa igår, eller gå upp tidigare idag, det var nog det som gjorde att jag stannade hemma.
Så nu är jag här hemma. själv.

Musiken dunkar ut från musikspelaren i vardagsrummet. Först gick Schlagerskivan, det var den som satt i. Alla vinnare från år 1981 och bakåt. Bland annat Ted Gärdestads "Stalit", Lasse Berghagens "Jennie, Jennie" och Cleas-Göran Hederströms "Det börjar verka kärlek, banne mig". Men där nånstans, omkring 1968, blev det rätt tråkigt och jag bytte skiva. Nu spelas "Power Summer Hits" från 2002.

Klockan ett så gick jag ner till köket för att laga mat. Och ja, det blev en god pastasås med kassler. Jag måste bli bättre på att beräkna spaghetti. Annars gick matlagningen bra.
Efter det så föll bak-andan på. Det passade ju ganska bra eftersom mamma inte var hemma och köket därmed var fritt. Efter många om och men, receptsök och funderingar vad jag ville baka så blev det en blandning mellan morotskaka, solkaka och nillanskaka.
(mamma det var tur att du inte var hemma ;)
Lite improvisation så där en torsdag.
Är man en dålig bak-planerare så får man lösa det på annat sätt och baka på fri hand.
Så nu ska jag väl skära upp kakan och göra lite te eller kaffe och ja, plugga eller läsa, eller titta på tv.

En till sak jag har gjort;
Jag tvättade min jacka.
Det behövdes.
Innan man lägger in någonting i tvättmaskinen ska man ju tömma fickorna. Därför tog jag ur mitt röda reflexhjärta och reflekterade tyst att den här behöver jag nästan inte sätta tillbaka. Nu är det ju ljust, t.o.m. kl halv sex, nästan i alla fall.

Jag ringde och grattade morfar nyss. Det är där Julia och Mamma är. Nu känner jag mig ensam igen. Och sen ringde Julia upp och ville prata. och nu känner jag mig ännu mer ensam.
Men jag har en plan, jag lägger upp resten av dagen så här;
En promenad i den vit-gråa omgivningen
Fika med nybakad sockerkaka/apelsinkaka
Städning

Inga kommentarer: