måndag 1 december 2008

C'est la vie

Idag har jag lagt matteprovet till handlingarna. Jag fastnade en lite stund på första uppgiften, men annars hade jag ett bra flyt och löste en efter en av differentialekvationerna. Lite läsning ur "Den äldste" på bussen, oj, jag bara försvinner in i en annan värld. När mörker och kyla omger bussen försvinner en passagerare långt, långt bort, till en annan tid, en annan värld och ett annat perspektiv, mina lovprisningar till den här trilogin tar inte slut. När bussturen var slut hade jag redan vandrat genom en mörk passage i bergen, sett en foderlada brinna ner, drivit bort raz'acerna med hjälp av hammare och tänger, osv.
Men åter till mitt vanliga, verkliga liv, detta hände ju bara på bladen mellan bokens pärmar.
Eftermiddagen spenderades hos Hovlunds där jag, Lovisa, Linda och Alex blev bjudna på fika av Therese. Stunden bjöd på gott te, god tårta, bra samtal med vänner, minnen och skratt. Och medans jag satt där kände jag ett lugn, inget, "åh, jag måste hem och plugga det här, eller just det, det där måste jag komma ihåg." Matten var ju avklarad så nu är det bara ett litet GeMu-prov om en vecka, Matte Nationella om två, men jag har ju tid tills dess, så det är ju lugnt. Men ÖppetHus är inte avklarat än, tre dagar fulla av förberedelser inför det, det börjar imorgon med att jag och Madde ska skriva "själva grejen" i vårt projektarbete om Rättvisemärkt. Men det löser sig, som allt annat.

Kvällen fortsatte lugnt och sansat, jag såg på ett tv-programsvt2 som handlade om alternativa bränslen och transportsätt, vad säger ni om spårbilen? De såg ut som en blandning mellan spårvagnar, tunnelbanetåg och bilar och tog sig fram med hjälp av små motorer i rälsen under dem, mycket intressant.
Kvälls
fika med mina syskon, när de reste sig från bordet kom mamma och pappa hem och satte sig, så jag satt kvar med min tekopp. Mycket värda stunder.
(Mamma berättade bland annat om att framtida arbetsgivare kunde komma att kolla den arbetssökandets blogg innan anställning, det här hade hon hört på en mässa med Svenskt Näringsliv (eller nåt sånt), då blev jag lite rädd, men å andra sidan är det ju det bloggar är, tankar och personlighets-avslöjande ord ute i cyber-rymden.)

Just det, jag pratade med min gamla franska-lärare, och som det ser ut nu ska jag börja läsa franska igen. Så förutom den del fysik-plugg, kemi-plugg, funderingar över framtiden, blir det även till att fräscha upp franskan under jul.


Over and out. Belle.

1 kommentar:

elka sa...

åh de e underbart att läsa din blogg! morgonens höjdpunkt! ha de så bra där hemma o sluta inte skriv. kram :)