tisdag 30 december 2008

Värt att minnas från 2008

1. Året börjar lite förvirrat, de skulle åka, mina vänner skulle lämna mig den där vårterminen i tvåan. Men det blev inte så, det blev lite konstigt i början. Jag var lite delad.

2. Jag och några vänner från N2a åkte till Sälen en måndag i mars. Maria på snowboard.

3. En härlig måndag, ingen skola, sol och slalom.

4. Det var vårterminen i tvåan, det tyngsta året sägs det. Men vi pluggade inte hela tiden. I ett samarbete mellan svenska och engelska arbetade vi med Shakespeare och satte upp några dramer.

5. Lollo och jag som Ovidius och Puck i "En midsommarnattsdröm"

6. Jag upptäckte min teater"talang" eller mitt teater"intresse". Ovidius, Lysander, Demitrius och Puck. (Lollo, Maria, Madde och jag)

7. Men en hel del plugg blev det också. (Bilden är inte från tvåa, jag tror att det är Matte A)

8. På påsklovet åkte jag med familjen upp till Branäs. Min favorit skidort.

9. Jag fick möjlighet att spela på Risbergskas Vårkonsert. (Bilden är inte därifrån)

10. Som belöning av vårt arbete med Shakespeare fick vi åka till Stockholm en dag i maj. Jag och Lollo på bussen.

11. Bussresan dit.

12. Det blev en solig och trevlig dag. Museumbesök, promenerande på stan, shopping och tillsist ett besök på dramaten. Sara och jag.

13. Lite annat än att sitta i skolan. Madde och Lollo.

14. Det hände ganska mycket under våren, det räckte inte med ett besök i huvudstaden utan vi skulle även bege oss ut i skogen. N2a med packning.

15. Underhållningsgruppen förgyllde vår kväll kring lägerelden. Det var en kylig natt, men vi klarade oss :)

16. Vi utnyttjade solen så fort den tittade fram. På promenad i Haga, kanske på en lång tisdags-lunch

17. En varm fredagseftermiddag stannade vi i en park och spelade spel och drack saft. Madde, Änders och Nils.

18. Änders och Madde

19. Efter att ha skrivit Matte D nationella begav vi oss hem till Sara Andersson. Det var den 6 maj, och vi hade inte mycket kvar i skolan.

20. Solen sken, tröjorna åkte av.

21. och solglasögonen och kinaschack åkte fram.

22. Den långa vårterminen tog slut, N2a samlades i Karslund någonstans för att grilla och bada. (Bilden är från samma dag ett år tidigare.)

23. Under våren försökte jag söka sommarjobb lite överallt, jag började ge upp men så fick jag en plats på ett dagis. Barnen var söta, jag trivdes väldigt bra. Nackdelen var att jag missade större delen av både Torp och Hampe. (Bilden är inte därifrån)

24. Familjen Sandblom åkte till Gotland tillsammans med en del av familjen Isaksson. En solig kväll vid ringmuren.

25. På stranden, vi utnyttjade varje minut som solen var framme.

26. Två veckor efter var vädret mycket bättre, solen sken, värmen låg väl mellan 25 och 30 grader. Vädret kunde man inte klaga på när vi begav oss ut på cykelsemester.

27. Gänget, vi var åtta stycken, på fyra tandemcyklar, fråga mig inte hur det kom sig att jag hängde med, det är för mig ett mysterium.

28. Backe upp och backe ner, en stolpe till, men vi fick belöning för uppförsbackarna, att släppa händerna och sträcka armarna över huvudet i en nedförsbacke, det var frihet. Men efter varje nedförsbacke kom en ny uppförsbacke. Vi cyklade förbi sjö efter sjö, utan att stanna. Men vi hade mysiga kvällar och sköna dagar ändå.

29. Bilden talar för sig själv. Vi var svettiga, rödbrända, hungriga och inte vackra. Aldrig har pizza varit så gott efter all pasta och pastasås. Det var väl ungefär här som jag började tappa tålamodet och snart inte kunde hålla tillbaka mina känslor. Det var nog tackvare cykelsemestern jag vågade skicka ut mina tankar i cyberspace.

30. Jag fyllde sjutton år. Mina vänner fyllde 18 detta år, men är man 91:a så är man.

31. Frizon 08. Lovisa och jag.

32. Vädret den här veckan var verkligen inte bra, säkert de regnigaste dagarna under hela sommarn. Närkeslätten blev en enda stor pöl. Men dagarna var ändå bra, mycket bra.

33. Hösten närmade sig, och kom. Sommarn tog slut, och vi åkte på församlingshelg.

34. Skolan började igen. N2a blev N3a. Tre personer åkte till Afrika. Skulle jag ta mig igenom höstterminen?

35. I början av terminen hade jag och Madde en liten kris. Vilka var vi? Vad ville vi? Orsaken till våra funderingar var projektarbetet. Men det slutade bra, vi har kämpat och lyckats, tror vi.

36. Vi lyckades till och med få en anledning att göra en rolig resa till Göteborg.

37. Skoldagarna blev lite annorlunda, men roliga, jag klarade mig bra, växte, fick pröva att stå på mina egna ben på något vis. Jag gillar bilden, glädje innan kemilektionen startar.

38. Hösten var grå, men förgylldes av vänner. Nyfunna vänner på något vis.

39. Musp-treorna startade ett Mamma Mia-projekt. Iblande kändes det som vi tog oss vatten över huvudet, men vi klarar det nog.

40. På höstlovet åkte jag till London med familjen.

41. Naturtreor in action. Plugg, stress men underbar vardag.

42. Så kom äntligen jullovet, eller äntligen kanske inte är ett bra ord. Tillslut, passar bättre, för varje dag som går kommer slutet allt närmare, slutet av den här delen av livet. Skol-livet.
Flato Dolce, julkonsert 08.

Inga kommentarer: