onsdag 22 juli 2009

Barfota

"Barfota utan strumpor och skor, ska jag vandra med dig!
Ut till sommarn där vindarna bor,
till ros och förgätmigej

Jag plockar smultron vid vägens kant,
och trär sen upp dem på strån,
det killar så skönt under foten min,
jag känner gruset med tån."

För någon dag sedan tänkte jag;


Jag har alldeles för rena fötter för att det ska vara sommar.
Det betyder alltså att jag går barfota för sällan.

(kan man skriva "för rena" och "för sällan", låter lite konstigt måste jag säga..)

Men idag har det blivit ändring på det.
Idag har det varit riktigt sommar.

Förmiddagen tillbringades på en filt i ett soligt hörn i trädgården.
Böckerna "Kontakt med den onsynlige" och "Tillsammans är man mindre ensam" var såklart med ut.
Det var även radion och mobilen.

"Du kan få lära dig lite trädgårdsarbete idag"
sa Mamma när jag var på väg mog filten med radion i handen.

"....ja..."

och jag gick faktiskt med på att hjälpa till i trädgården idag.
Jag har varit en väldigt aktiv trädgårdspiga faktiskt.
Inte många gröna plantor (som växer på fel ställen) har undkommit mig och min Mamma.

Jag och Mamma använde oss av taktiken; Arbeta i den rabatt där solen lyser.
Innan vi skulle starta arbetet i en solig rabatt diskuterade vi vad som skulle göras.
Det var flera uppgifter (gräva, och rensa, och gräva och rensa m.m.) och jag sa till min arbetsledare att hon fick bestämma vad jag skulle göra.
Då ser hon ett hallonkart där det växer fina, stora röda hallon och säger till mig;
- Du kan plocka av de där hallonen, det är en lagom uppgift för dig.


vad är det för kommentar?
och vad har jag gjort för att hon ska tro att jag inte duger till att gräva i rabatter?
:)
(Svar; inte varit så hjälpsam tidigare år)

Samma reaktion får jag av min syster när hon kommer hem från fäktningen.
(Hon kommer mot oss, men ser oss inte på grund av häcken, och tror att det bara är mamma som arbetar)

- Vad gör du Mamma?
Hon kommer fram runt häcken och ser mig gräva upp ogräs
- Va? Varför jobbar du Isabelle?

Men det var roligt att vara trädgårdspiga.
Man blev drabbad av en sorts mani.
"Allt ogräs måste bort, inget som man ser kan vara kvar"

Jordig och solbränd blev jag :)

Efter maten åt vi en glass i solen.
Jag, Mamma, Pappa och Julia.

Och nu ikväll har jag spelat beachvolley.
barfota såklart.

så man kanske kan säga att fötterna indikerar hur mycket sommar det är.
Det tycker nog jag i alla fall :)

Så, jag tog vara på den soliga dagen.
hoppas det kommer fler sådana dagar. Då solen lyser och det verkligen är sommar.

Underbara sommar.
Jag är så glad.
Tack för den här dagen.

Belle

Inga kommentarer: