lördag 1 maj 2010

Fint som kattskit i vällingen

Valborgsmässoafton.

Det är alltid lika svårt att veta vad man ska ta på sig för kläder på valborgsmässoafton.
Det är vår, man vill gärna ta på sig något vårigt,
men hur varmt kommer det vara på kvällen?
Kommer man frysa om man tar vårjackan? För det är ju inte kul att frysa hela kvällen...
:)

"-Sandaler minsann, fint som kattskit i vällingen, sandaler minsann..
-Är sandalerna ivägen för dig va? Snorunge!
-Silkesluva, tror du att du kommer hem med den va? Det tror inte jag!
-Aj, släpp mig, låt bli min sandal."

Utdrag ur Madickens Vårfiranden
Astrid Lindgren
Jag skriver ur minnet. Vi lyssnade på bandet i bilen ett antal gånger för typ tio år sen :)

Jag åkte ner till B.E.A.T på kulturhuset.
Ett band, sedan en paus för att kunna gå till Slottet och Majelden.
(Efter det spelade Wrestling with Angels och sen var det typ möte ;)

Åh, vilken känsla.
Höra vårsångerna, se det vackra slottet i bakgrunden, det var varmt och ljust, trots att klockan var nio på kvällen. Vara hemma i Örebro.
Att stå där, mitt i folkmassan av Örebroare och lyssna till vårtalet.
Vårtalaren var vår landshövding, hon hade ett väldigt bra tal måste jag säga.
Hon talade (bland annat) om oss, fjolårets studenter, att hon trodde på oss, och på framtiden.

Jag vet att jag är töntigt "lill-gammal"(?) [Fast å andra sidan, får jag inte vara vuxen nu? Det måste ju vara tillåtet att gilla Valborgsmässofirandet :]
jag kände det själv när jag stod där och njöt av varenda punkt i vår-programmet
.

Hurra för våren.
Just nu är jag lycklig.

Men när jag står där, och har hittat en lucka så jag ser hela kören på andra sidan ån,
då kommer det en tant, och ställer sig arm mot arm med mig och nästan trycker mig åt vänster.
Jag blir lite småsur, och tänker:
"Va? vad kommer hon här för? Här står ju jag. Nej, jag tänker minsann inte flytta mig en millimeter till vänster." (För då skulle jag hamna bakom ett huvud, vilket skulle göra att jag inte såg lika bra)
Så jag spänner mig och trycker nästan lite åt höger, mot henne.
Sen kom jag på att jag kunde flytta fram ett steg, (utan att flytta åt vänster)
Men det var en liten rolig reaktion tyckte jag. För hon kom ju in i mitt område, i min cirkel som jag "äger" bara av min närvaro där. Egoistiskt och svenskt, javisst ;)

Det är Maj idag.
"Sköna maj välkommen till bår bygd igen."

Inga kommentarer: