torsdag 25 september 2008

Hur är din inställning?

När jag cyklade hem ifrån Södra Station idag lyssnade jag på Lars Winnerbäcks "Jag hugger i sten" och la märke till strofen

"Och det vimlar av stressade männskor i stan,
men det är tomt på strandpromenaden."


En strof som säger oss, sommaren är slut, hösten är här med all press m.m. som den för med sig.
Men det handlar om inställning.

Om ni missat det så är det höst nu. Ja, för tro det eller ej, men sommaren passerade förbi med ljusets hastighet (för att tala lite fysiker-språk). Den kom och försvann, som vanligt. Sommaren är nog min favoritårstid, och det har den alltid varit om jag minns rätt. Men som sagt, sommaren försvinner, och det vet vi alla. Men vi blir alltid lika förvånade när vi sitter i skolan (eller befinner oss på jobbet) igen. Och kanske är det det som är en av orsakerna till att många börjar må sämre under hösten, stressen och pressen.
En annan sak måste ju bero på vädret, temperaturen och mörkret. För det är faktist så att när vi "utsätts" för solljus blir vi gladare och piggare, kroppen producerar t.ex. mindre melatonin (ett ämne som gör att vi blir sömniga). Så mörker är inte bra för oss, men jag tror det handlar om inställning.
Om du tänker att hösten är en trist period och att det är naturligt att må lite sämre gör du det såklart. Men om man försöker ha en positiv inställning blir det mycket bättre, tror jag. Visst, jag hade en lite tuff period i början av terminen där jag tänkte en del, vad gör jag? vad tycker jag är kul? osv.
Men så kom jag på, om jag har inställningen; "jag mår sådär" kommer jag också må sådär. Jag ändrade inställning och försökte hitta ljuspunkter i tillvaron istället. För egentligen, man kan inte bara leva för sommar, ledighet osv. För vet ni, vardagen är 4½ dag i veckan, helgen är bara 2½. Sorgligt, men sant

De här dagarna har varit riktigt fina och mysiga höstdagar, njut av dem! Hösten är en fin årstid den med.















se på dig själv och fråga dig, vad har du för inställning?















Fin höstdag i Hallsberg