torsdag 22 mars 2012

Spela luftpiano

Innan jag är klar läkare kommer jag att ha alla sjukdomar.
Idag har jag haft cerebellär ataxi.
Nedsättning på lillhjärnan som försämrar finmotoriken,
händelse: vid fikat med hemgruppen höll jag i gaffeln, la skinkan på smörgåsen och när jag skulle lägga tillbaka den tomma gaffeln, då ramlade den ur mitt grepp.
Senare på kvällen tappade jag ett papper ur handen, bara sådär plötsligt. Efter det testade jag några neurologitester, fingerspel (luftpiano) och skruva-i-en-glödlampa-testet. Och visst var min rörlighet lite sämre i höger än den borde vara....
Detta tyder på cerebellär ataxi. (inte helt rätt kliniskt, menmen, än är jag ju bara pre-klinare)

Vilket blodkärl kan vara fel på? Det svaret ska jag svara på imorgon. Tenta, here we go!

Inga kommentarer: