torsdag 1 mars 2012

Första pannkaksgräddningen

Vardagslyx är att dricka en riktigt god cappuccino.

Teflonpannan är en ovan pannkaksgrädderskas bästa vän.
Jag vispade ihop en fiberpannkakssmet (fiberhavregryn och grahamsmjöl istället för vetemjöl) det blev en tjock smet. Gjutjärnspannan värmdes upp och margarinet fräste. Jag hällde i lite smet, väntade lite, och skulle vända. MISSSSSSlyckatTTT. Det blev en pannkakshög istället för en pannkaka. Äh, jag försöker väl igen då. MISSSSlyckaTTTT. Det blev en till hög. Okej, jag gjorde ju bara lite smet, så jag försöker väl igen. Tredje pannkakan blev lite bättre. Men åh vad osmaklig den såg ut att vara. Nej, om jag ska göra en sån här onyttig maträtt så måste det bli bra tänkte jag, så jag hällde i det sista, men visste redan då att jag skulle misslyckas med den fjärde också.

Jag vispade ihop en ny sats med smet. (Jag gjorde inte 8-10 pannkakor till 4 pers, utan jag gjorde bara 1-2 port. Men den här gången gjorde jag VANliga pannkakor, inte några himla fiberpannkakor. Dessutom dissade jag gjutjärnspannan och tog fram teflonpannan och en plast-stekspade. OOooh, så bra det blev då. De blev lite hårdare och styvare än när man gräddar i gjutjärn tror jag, men det var lätt värt det. Hela pannkakor istället för pannkaksgröt.
Jag åt hallon och grädden som blev kvar från Semelfikat med basgruppsvännerna.

Nu ska jag gå till Friskis och köra ett Steppass och dansa bort kalorierna :)

Inga kommentarer: