torsdag 13 januari 2011

i taxibilen

Jag tycker inte om cigarettsrökslukt,
men när jag satt i taxibilen på väg från hotellet till basaren så tyckte jag om blandningen av doften av cigarettrök och varm bilklädsel.
Lukten av cigarettrök tillsammans med den egyptiska musiken som spelades från bilradion och staden utanför bilen gav en helhet som bara kunde tyckas om. De oranga taxibilarna som tutade och körde alldeles förfärligt, de alldeles nybyggda husen, och lite småsjaskiga skyltarna.
Jag slängde en blick ner på radion och det noterade chauffören, han tog upp en skiva och sa "english" med ett leende och stoppade i den. När Whitney Houstons vackra sång började spelas försvann med ens en del av upplevelsen.
Chaffören trodde väl att jag inte gillade den egyptiska musiken, att min blick mot radion betydde "vad är det här för musik". Det var snällt tänkt av honom att byta musik, men den perfekta engelskan passade helt enkelt inte in i den Egyptiska staden

Inga kommentarer: